نزدیک بینی چشم و دوربینی چشم چیست؟

دوربینی و نزدیک بینی از عیوب انکساری چشم بوده که در نزدیک بینی فرد اشیا و نوشته های نزدیک به چشم را بدون مشکل میبیند، اما در تشخیص و خوانایی آنها در فاصله ی دور دچار مشکل میشود. همچنین در دوربینی فرد اشیا و نوشته های دور به چشم را بدون مشکل میبیند، اما در تشخیص و خوانایی آنها در فاصله ی نزدیک دچار مشکل میشود.

همینطور میتوانید از دیگر بخش های سایت ما که شامل خرید عینک طبی زنانه میشود نیز استفاده کنید.

نزدیک بینی چشم و دوربینی چشم

اگر شکل و انحنای کره چشم طبیعی باشد، قادر خواهد بود نوری را که از قرنیه وارد می شود به طور مناسب بشکند و تصویر واضحی روی پرده شبکیه ایجاد کند. در غیر این صورت، شکست نور به درستی صورت نمی گیرد و تصویر ایجاد شده بر صفحه شبکیه واضح نخواهد بود. این وضعیت منجر به بروز عیوب انکساری چشم می شود که معروفترین آنها نزدیک بینی چشم و دوربینی چشم است. عیوب انکساری چشم از شایع ترین مشکلات بینایی در سراسر جهان بوده، موضوع بحث مقاله حاضر است.

تعریف نزدیک بینی چشم و دوربینی چشم

نزدیک بینی چشم (Myopia)

نزدیک بینی چشم 30% افراد را در کل دنیا مبتلا می کند و معمولا از سنین کودکی آغاز می گردد. . قرنیه چشم افراد نزدیک بین انحنای زیادی دارد و طول کره چشم آنها از حالت عادی بزرگتر است. به همین دلیل، تصاویر در جلوی شبکیه چشم تشکیل می‌شوند، تصاویر دور واضح نیستند و تار دیده می شوند، و فرد برای دیدن اشیاء خود را به آنها نزدیک میکند. به علاوه، پس از نگاه کردن به اجسام دور، چشم دچار خستگی می شود و سر درد ایجاد می شود. در صورتی که نزدیک بینی در کودکی شناسایی شود، می تواند با تمرین های ویژه درمان شود، ولی در اثر بی توجهی، علائم آن به مرور بدتر میشود.

بیشتر بخوانید:با انواع عینک طبی زنانه آشنا شوید

عوامل موثر در ابتلا به نزدیک بینی عبارتند از:

  1. عوامل ژنتیکی
  2. عوامل محیطی مانند:
  3. زیاد مطالعه کردن
  4. زیاد نگاه کردن به اشیا نزدیک
  5. استفاده زیاد از کامپیوتر و موبایل
  6. انجام کارهایی مانند قالیبافی، خیاطی و یا ساخت انواع صنایع دستی

دوربینی چشم (Hyperopia)

در صورتی که افراد کمتر از ۴۰ سال در دید نزدیک مشکل داشته باشند، اما قادر باشند اشیاء دور را به وضوح ببینند، مبتلا به اختلال دوربینی چشم هستند. کره چشم افراد دوربین کوتاه‌تر و انحنای قرنیه آن کمتر از حد طبیعی است. دوربینی غالبا ارثی است و تقریبا 25% افراد جامعه را درگیر می کند. به موازات افزایش سن، شماره چشم فرد دوربین و همچنین وابستگی او به عینک بیشتر می شود

تفاوت دوربینی چشم و پیرچشمی

دوربینی تا حد زیادی شبیه پیرچشمی است و گاها با آن اشتباه گرفته میشود. اما باید توجه داشت که این دو با هم یکی نیستند. اگرچه در پیرچشمی هم دید نزدیک دچار مشکل می شود، اما در سنین بالاتر از 40، و به دلیل ضعف عملکرد عدسی چشم در اثر پیری اتفاق می افتد. بیشتر مردم در حدود سنین ۴۰ درجاتی از پیرچشمی دارند و برای بهبود دید هنگام مطالعه، از عینک استفاده می کنند.

تشخیص نزدیک بینی چشم و دوربینی چشم

  1. خواندن چارت اسنلن (Snellen chart) از فواصل مختلف توسط پزشک
  2. تونومتری (تست فشار چشم)
  3. معاینه شبکیه
  4. معاینه یا اسلیت لامپ
علی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *